Kotva
Bakaláři

 
 
Facebook

 
 

Otevřený dopis Ing. Janu Vaňkovi (*15. 6. 1979)

Vloženo: 14.5.2020 | Zobrazeno: 587x | Zatím neupraveno

Vážený pane Vaňku,

možná je to jen špatná asociace s vaším příjmením, Vaněk. Ale nedá nám to, abychom si nevzpomněli na Ferdinanda Vaňka, postavu absurdního dramatu Václava Havla. Pro připomenutí:

V roce 1975 pracoval Václav Havel v trutnovském pivovaře jako pomocný dělník; nic jiného dělat nemohl. A právě tady vznikla jeho snad nejúspěšnější jednoaktovka Audience o spisovateli Ferdinandu Vaňkovi (Václav Havel), kterého si jeho nadřízený (sládek) pozve, aby mu nabídl obchod – povýšení na skladníka, ale musí mu na oplátku donášet sám na sebe pro hlášení StB. (https://www.vaclavhavel.cz/cs/aktivity/shop/94_vaclav-havel-audience)


Proč nám tato hra přišla na mysl? Protože ve čtvrtek 7. 5. 2020 několika z nás na školní mail přišla tato žádost: „Dobrý den, rád bych zjistil, jak se učí učitelům na ZŠZB, jak jsou spokojeni s komunikační technologií, které používají v on-line výuce. Tento průzkum je anonymní, nicméně celkové statistiky bych Vám rád poslal. Předem moc děkuji za vyplnění dotazníku - https://forms.gle/fV9zpGrrZEZR7xfv7 S pozdravem, J. Vaněk“

Když jsme začali pátrat, kdo je autorem průzkumu, tedy kdo je J. Vaněk, přišli jsme na zajímavou věc. Jistý Jan Vaněk má profil na FB a je aktivní ve FB skupině Roztoky, kde se mimo jiné kriticky vyjadřuje k situaci na naší škole (to pro nás není novinka). To byste asi mohl být vy? A tak jsme oslovili několik jeho/vašich FB přátel, které známe (Z. Š, J. K., M. M., J.J.), ale nikdo z nich Vás, pane Vaňku, osobně nezná…

Pozvání na školskou radu od Petry Kazdové jste odmítl, že je to příliš narychlo (pozvala vás v den konání rady, a také v den, kdy jste dotazník učitelům rozeslal).

Vaše nasazení o zlepšení výuky žáků i zlepšení podmínek pro práci učitelů v naší škole je veliké a o to obdivuhodnější, že žádný žák, jehož zákonným zástupcem jste, do naší školy nechodí.

Pro členy FB skupiny se může zdát, že vám blaho žáků ZŠZB, rodičů i učitelů v Roztokách leží hodně na srdci. Děláte průzkumy na FB Roztoky o online výuce mezi rodiči (31. 3.)  O zápisu do prvních tříd (28. 4.). V roce 2019 jste dokonce zorganizoval petici za odstoupení vedení ZŠZB. V diskusi pod vaším příspěvkem ze dne 12. 3. 2020 projevujete dobrou znalost pedagogického sboru a velký přehled o dění ve škole.

Zdá se, že nás všechny dobře znáte, vedení školy, učitelský sbor, rodiče i děti. Že toho o nás opravdu hodně víte.

Ale my Vás neznáme. A mrzí nás, že my o vás nevíme vůbec nic.

A tak nám nezbývá než oslovit vás takto veřejně.

Proč nás vaše identita zajímá?

Protože si myslíme, že v dnešní době je důležité se v online světě pohybovat s velkou obezřetností.  Zásada, kterou chceme, aby dodržovaly naše děti, je, aby se na internetu nebavily s lidmi, které neznají. A hle, teď jsme této situaci vystaveni my, dospělí.

Máme vyplňovat dotazníky cizí osobě? Máme na FB reagovat na komentáře osoby, o které máme podezření, že se za její identitou skrývá někdo jiný? Můžeme to udělat, když děti před takovým chováním varujeme? Navíc, když vaše příspěvky jsou vůči nám velmi kritické.
 

Občas sám o sobě přeci jen něco prozradíte. Např. že díky Vám se věci hýbou. Že i MŠMT řeší vaše podněty.

Že by podněty k České školní inspekci přicházely také od vás? Byl jste to právě vy, kdo se (9. 8. 2019) vyjadřoval, např. ve FB skupině „21 hlasů pro Roztoky“ k závěrům ČŠI ke stížnosti 2464/18?

Možná se bojíte o budoucnost vašich dětí, ale vězte, že škola už třicet let kádrové posudky na žáky nepíše a neurčuje, které děti ne/budou přijaty na střední školu.

Možná pro ně chcete jen lepší školu. Ale škola, která se mění na základě strachu, že jí zas nějaký rodič či cizí člověk udá na ČSI. Ze strachu, co kdo o ní hanlivého napíše na internetu, nebude svobodná a k takovému postoji nebude vést ani žáky. A po zkušenosti s Vámi se nedivte, že se opět škola uzavře rodičům a jejich námitkám. Váš přístup v nás jen podporuje neochotu domluvit se, protože s falešným hráčem se nejedná.

Každý máme své limity. Naše škola má limity prostorové, komunikační i personální. Nejsme alternativní škola, o které se všude píše a kam hlásí rodiče děti ze širokého okolí. Jsme obyčejná základní škola, kde učí lepší i průměrní učitelé, učitelé zkušení i úplní začátečníci. Učitelé, kteří sympatizují s alternativním školstvím i ti, kteří zastávají tradiční přístup. Je nás tu devadesát a každý jsme jiný. Pro vedení školy není jednoduché nás někam vést. 

Pokud existujete, zveme vás, pane Vaňku, na audienci ve škole.

Pokud ne, apelujeme na váš charakter. Byli bychom rádi, kdybyste s námi, s občany Roztok, se školní inspekcí i ministerstvem školství aj. komunikoval přímo, pod svým vlastním jménem.

 

Mgr. Marie Jelínková Ťupová, Bc. Pavlína Mudrochová, Mgr. Veronika Šporclová, Mgr. Monika Bromovská, Mgr. Šárka Kovaříková, Mgr. Petra Červinková