Měsíc knihy jsme na druhém stupni odstartovali recitační soutěží, které se zúčastnili dobrovolníci z řad 6. – 9. ročníků a nutno dodat, že předvedli opravdu skvělé výkony.
Kniha se samozřejmě stala hlavním tématem mnoha vyučovacích hodin, ale také důležitým motivem pro výzdobu chodeb. Knihobudky, koláže, básně, literární ukázky, plakáty – tím vším jsme se snažili podpořit kladný vztah žáků ke čtení a literatuře.
Po dobu dvou týdnů měli žáci možnost luštit knižní šifru, ve které bylo nutné poznat postavy známých literárních děl pro děti a mládež na základě dopisů s indiciemi, což nebylo vždy úplně jednoduché. Přesto většina luštitelů dokázala všechny tajemné pisatele odhalit.
Projektový den věnovaný knize se uskutečnil ve středu před velikonočními prázdninami. Žáci 6. – 8. ročníků strávili dvě hodiny aktivitami spojenými s literaturou.
Šesťáci si vyzkoušeli booktasting neboli ochutnávku knih. Zasedací místnost se proměnila v luxusní restauraci, na stolech bylo slavnostně prostřeno a atmosféru noblesního prostředí navodila i vážná hudba. Na menu se objevily nejrůznější knižní tituly, od klasiky, jakou je Bílý Tesák a Malý princ po novější, např. Podivuhodný případ se psem. Děti knihy "ochutnávaly" - prohlížely ilustrace, listovaly, četly a udělily hodnocení. Atmosféra je nakonec vtáhla natolik, že se všichni chovali jako mladé dámy a gentlemani, jak se ve vybrané restauraci sluší a patří.
Víte, co je hiragana, rjúkjúština nebo haiku? Ve workshopu japonštiny se s tímto jazykem blíže seznámili žáci šestých tříd: dozvěděli se něco o původu této řeči, kolik různých typů písma japonština má a k čemu slouží, nebo jak správně číst mangu; černobílé japonské komiksy populární i mezi našimi žáky. Po zvládnutí teoretické části a důkladné průpravě si žáci ve skupinkách vyzkoušeli tzv. transliteraci – přepis slov zapsaných japonskými znaky do latinky. Jak někteří brzy uhodli, jednalo se o známé i méně známé japonské romány a mangy. Ti nejrychlejší to dokonce zkusili i opačně a svoje jména zapsali japonskými znaky. Na konci hodiny na žáky čekal kvíz, kde si mohli otestovat svoje znalosti.
V prostoru školní knihovny proběhla šifrovací hra pro žáky sedmých ročníků. Úkolem bylo podle indicií poznat název knihy, která ukrývala šifru tematicky zaměřenou na dané dílo. Žáci navzájem komunikovali, sdíleli nápady a pomáhali si. Společnými silami vyřešili všech 22 šifer a každá třída nakonec získala klíč k truhle se sladkou odměnou.
Žáci 7. ročníků si také poprvé vyzkoušeli gravírování. Úkolem bylo zhotovit záložku do oblíbené knihy. Nejprve bylo nutné vytvořit vlastní návrh a potom už nechat pracovat gravírovací stroj, který škola nově pořídila. Záložky z borovicové překližky se opravdu povedly a projekt žáky zaujal natolik, že chtějí gravírování vyzkoušet znovu i v informatice nebo výtvarné výchově.
Víte, kde se čte nejvíce? A kde naopak tráví s knížkou v ruce nejméně času? Na podobné otázky hledali odpovědi žáci osmých ročníků. V literární hře se potom dali do hledání majitele šeku na 20 000 liber. Děti musely rozluštit indicie, které v sobě skrývaly názvy knih a přijít na to, co mají společné s majitelem šeku. Nebylo to snadné, protože všechny knihy byly už dosti staré (z konce 19. století) a odehrávaly se na různých místech světa. Hrdina slavného románu žákům dlouho unikal. Nakonec ale všechny třídy jeho jméno odhalily.
Děkujeme všem organizátorům a účastníkům tohoto skvělého měsíce, který utekl rychle, ale stál za to.
Mgr. Monika Rambousková
Nahrávám data...
Copyright © 2016 - 2024 | Základní škola Roztoky &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba webových stránek | Prohlášení o přísupnosti | Cookies