Kotva
Bakaláři

 
 
NNTB
 
 
EDUROAM

 
 
O2 Chytrá škola

 
 
DofE

 
 
SCIO

 
 

Stáž pro učitele ve Švédských školách

Vloženo: 15.6.2022 | Zobrazeno: 775x

V rámci projektu Škola pro všechny III v květnu dvě učitelky ze ZŠZB vycestovaly na týdenní stáž do švédského Borgholmu.

Tři dny jsme strávily v místní škole, další dva dny jsme navštěvovaly školu v Lessebu, kde většina dětí pochází z náročných poměrů, často jde o děti imigrantů.

Na první pohled nás ohromil klid ve třídách, přátelské a méně formální vztahy učitelů a žáků, velkorysé prostory a vybavení odborných učeben a relaxačních zón, a to i v té „více integrované“ škole.

Každý žák v první třídě dostane zapůjčený notebook, který je jeho hlavní a téměř jedinou pracovní pomůckou. Žáci mají mnohem větší volnost, co se týče pohybu o přestávkách i volby aktivit a míry pracovního nasazení v hodinách. Často si mohou zvolit, jakých výsledků chtějí dosáhnout, a pak přiměřeně tomu pracují (nebo nepracují). O přestávkách děti na druhém stupni nikdo nehlídá, mohou opustit školu, ale musí být včas zpátky na další hodinu. Pokud se trochu opozdí, zas tak moc se vlastně neděje.

Pro pozorovatele z poslední lavice vypadá většina hodin stejně – děti na notebooku. Když se začnete pídit, co tam dělají, objevíte google učebny, interaktivní učebnice, individuální i sdílené týmové prezentace (u kterých se někteří pěkně ulejvají), doplňující (většinou online) aktivity pro rychlé a zvídavé děti. Kdo počítač nerad, může si vybrat. Viděly jsme i pár sešitů a několik papírovích učebnic – totožných s elektronickými materiály v notebooku.

Děti byly vesměs sdílné a komunikativní, anglicky umí ve Švédsku skoro každý, prý kvůli absenci filmového dabbingu. Ve výtvarné a hudební výchově a při dílnách děti typicky pracovaly na dlouhodobém projektu, který si zvolily, nástroje a materiály byly hojně k dispozici. Trochu jsme záviděly.

Tu a tam proběhla v hodině i diskuse k probíranému tématu, společné video, papírové pexeso na doučování, orientační běh v rámci TV, stavba mostu a turbíny v rámci fyziky, která připomínala spíš pracovky. Pozvali nás i na „přežívací“ celodenní výlet se stavbou obydlí a vařením oběda, součástí akce bylo též poučení o bezpečnosti práce s nožem apod. Za celý týden jsme viděly jediný klasický výklad s diskusí připomínající českou školu. Přitom pracoval, kdo chtěl, ostatní pospávali na lavicích. I tam panovala uvolněná atmosféra a přátelské vztahy. Přemýšleli jsme s kolegy, jestli by nás bavilo ve Švédsku učit, spoustu času sedět u počítače a sledovat žáky online. Zejména ve výuce jazyků je český přístup mnohem pestřejší a aktivnější, zařazujeme více mluvení, her a komunikačních cvičení. To samozřejmě souvisí i s absencí notebooků u nás.

A proč ty děti nezlobí? Pokud jsou neklidné, spokojeně odejdou s asistentem do přilehlé malé třídy a pracují odděleně od hlavní skupiny (která obvykle čítá kolem 15ti dětí), aby nerušily a mohly se soustředit. Většinou žáci dělají, co je baví, protože si mohou vybrat z více možností nebo pracují na vlastních projektech. Nezlobí také proto, že nechtějí být vyloučené ze školy. Buď na den, týden, maximálně dva … a potom budou vyloučené zcela a budou muset dojíždět do úplně jiné školy. Součástí postihu je cíleně i to, že se ocitnou bez kamarádů ze školy, se kterými si už žádné lumpárny nepodniknou.

Mnoho prostoru a volnosti, kvalitní vybavení, málo dětí ve třídách, respektující přístup, možnost volby práce a zodpovědnost za vzdělávání na žácích – na druhé straně přátelský a nápomocný učitel, který se nerozčiluje, když děti nic neumí… a oni někteří neumí a nikoho to moc netrápí, pokud nemíří na výběrovou střední školu. Stačí když projdou na E (jako naše 4). To je švédské školství v kostce.

Po návratu jsme se o zážitky a poznatky podělily ve škole s kolegy a shodli jsme se na tom, že až budeme mít hodně peněz, určitě si v u nás také pořídíme klidové místnosti a vybavíme odborné učebny, budeme mít dostatek asistentů a méně žáků ve skupinách.

Obzvlášť inspirativní je duševní klid švédského učitele – přece za to, jakých výsledků žák dosáhne, si zodpovídá sám. Úkolem učitele je poskytnout ty nejlepší podněty, materiály a pomocnou ruku, tak milý žáku, ber nebo nech být.

Marcela Marková a Jana Blahoutová

ZŠZB

Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu.

Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.

Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.